Ai Corona!

13/03/2020

Corona: Het klinkt als de Spaanse griep,  maar komt uit China en Italië gaat op slot. Het is een nieuw virus en Nederland maakt zich zorgen. Gisteravond is aangekondigd dat universiteiten en hogescholen tot 1 april sluiten en gistermiddag was er al geen diepvriesspinazie of pizza meer te krijgen in de lokale supermarkt. Sportscholen zijn aangewezen als risicozone voor besmetting en wie verkouden is moet thuis blijven. Toch gaat het wereld wijd om maar 90.000 gevallen en zijn er “slechts” 3000 doden gevallen. Bij gewone griep zijn de cijfers veel hoger: Vorig jaar in Nederland alleen al 400.000 en overleden er 2900 mensen meer dan statistisch verwacht.

(On) Terechte angst?

Het lijkt op griep maar heeft de angstaanjagende naam COV19. Het gaat om een nieuw virus dat zich heel snel verspreid. Omdat het nieuw is, zijn mensen er niet immuun voor. Nu is dat volgens mij juist altijd het geval met griep. Je haalt (of niet) braaf je griepprik en krijgt dan toch griep omdat het virus zich inmiddels heeft gemuteerd. Want dat doen virussen. Echt immuun kun je dus niet zijn voor het griepvirus, maar wel kun je ervoor zorgen dat je een goede weerstand hebt, waardoor je immuunsysteem elke ongewenste bacterie of virus, moeiteloos opruimt.

Sportschool risicogebied?

Gisteren ben ik zelf nog vrolijk naar de sportschool geweest. Het was er akelig stil. Aanvankelijk nog braaf alle halters, dumbells en dashboarden schoongepoetst, maar omdat ik me niet echt in het zweet wilde weggen vergat ik dat goede voornemen al snel. Intussen wordt ook al weer gezegd dat het virus NIET lang kan overleven op voorwerpen, dus obsessief schoonmaken heeft geen zin.

Wie verkouden is blijft thuis

Anders is het met hoestende en proestende mensen. Die zouden best een virusje kunnen verspreiden. Uit mededogen voor je zwakke en oudere medemens, blijf je dus thuis. Helemaal terecht lijkt dat niet, want je kunt zelf heel veel doen aan een goede weerstand. Lullig om nu te zeggen, maar gezondheid heb je voor een heel groot deel zelf in de hand. Niet voor niets vormen ouderen en mensen die al ziek zijn, de grootste risico groep. Uiteraard zijn er ook topatleten die alsnog geveld worden door een griepje en krijgen ogenschijnlijk kerngezonde mensen de meeste enge ziektes, maar doorgaans praten we dan niet over virussen, maar bacteriën of cellen die op hol slaan.

Bouwen aan je weerstand doe je juist in de sportschool

Buiten lekker een uurtje rennen of fietsen is prima voor je conditie, maar gericht en geconcentreerd werken aan je body heeft een heel ander effect. Je lichaam komt beter in verhouding, je spierkracht neemt toe en je krijgt letterlijk een betere balans. Heeft niets te maken met tussen je oren, maar gewoon spierbeheersing.  Wie nooit oefent, lukt het niet om een minuut op één been te staan.  Omgekeerd werkt het wel: is je lichaam sterk, gezond en in balans dan voel je je ook beter, ook tussen je oren.

Gezond blijven

Nu is het natuurlijk niet zo dat je er al bent met een uurtje sporten in de week. Sporten heeft alleen een merkbaar effect op lijf en leden als je dat minstens twee keer per week doet. Liefst meer en wanneer je cardio en krachttraining afwisselt, profiteert je hele lichaam ervan. Randvoorwaarde is dat je ook aan tafel  (en tussendoor), goed voor jezelf zorgt. Groentes, extra eiwitten en vitaminen kunnen nooit kwaad en hebben ook bewezen effect op gezondheid en immuunsysteem.

Opletten geblazen

Een storm in een glas water of een pan epidemie, alleen de toekomst kan het weten. Voorlopig houd ik het persoonlijk bij het eerste al ga ik vandaag niet sporten. Ik ben namelijk verkouden. En super veel spierpijn van gisteren. De kinderen blijven ook thuis want de scholen zijn dicht. Bij papa op bezoek willen ze eigenlijk ook niet, want die heeft  nul weerstand. Maar maak ik me zorgen? Echt niet. Ik ben topfit.