Sportscholen al weken dicht. Wat nu?

16/03/2020

Sportscholen dicht. Naast veel begrip voor de maatregel, want “gezondheid” is het allerbelangrijkste, rijst de vraag: hoe overleef ik dat? Als eigenaar uiteraard, maar ook de sporter staat letterlijk in zijn hemd. Gelukkig hebben de meeste sportscholen een abonnementsysteem. Om te voorkomen dat mensen opzeggen, is de oplossing van een sportschool uit het noorden heel sportief: die geeft bij voorbaat de garantie dat het abonnement kosteloos verlengd wordt met de duur van de sluiting. Veel andere sportscholen verzorgen online de nodige work-outs.

Trainen met de app

Ben je niet zo fanatiek, dan zul je de sluiting van je sportschool niet zo erg vinden, maar waarschijnlijk maak je je wel zorgen om je gewicht of conditie. Voor ouderen is de sluiting ook niet fijn. Al lopen ze nu minder risico een virus op te lopen, zonder verantwoorde beweging gaat de mobiliteit en gezondheid snel achteruit. Want sporten is goed voor je hart, je immuunsysteem en en je balans.  Blijven bewegen dus, Desnoods voor de tv. Of met een app. Fitbod geeft je gratis les tot 6 mei, zolang je een programma kiest zonder gewichten. Je kunt zelf het niveau ingeven en hoe vaak je wilt trainen per week. Vervolgens zorgt de app ervoor dat alle spiergroepen aan de beurt komen.

Sportschool dicht: ramp of zege?

Daar waar de één traint om zwaarder te worden is het de ander om gewichtsverlies te doen, conditie, uithoudingsvermogen of gewoon ontspanning.  De één zal na drie weken niet trainen mogelijk gewicht verliezen, terwijl bij een ander de kilo’s er aan vliegen. Hoe kan dat?

Geen excuus voor luieren

Het gaat natuurlijk allemaal om je doelstelling. Bodybuilders willen graag letterlijk groter worden terwijl de meer atletische figuren vooral trainen op kracht en weer anderen vooral de focus leggen op flexibiliteit. De meeste fitnessers zijn vooral bezig met calorieën verbranden en je raadt vast al wel wie er straks een gewichtsprobleem heeft.

De cardio man of vrouw, de cross-fitter en de spinner kunnen hun energie niet kwijt en slaan de niet verbrande calorieën op als vet. Tenzij ze natuurlijk drastisch hun dieet aanpassen. Want nu ook naar buiten gaan niet meer vanzelfsprekend is, krijgt deze groep het vooral zwaar.

Voor de body builder en de gewichtheffer is het ook lastig. Trainen die niet, dan neemt de spiermassa onmiddellijk af en dat gaat gek genoeg veel sneller dan vetverlies. Zeker wanneer je de 30 gepasseerd bent, gaat spierafbraak steeds sneller. “Use it or lose it”,  is namelijk zeer zeker van toepassing op spieren!!!
Toch lopen ook de gewichtheffers grote kans dat ze aankomen als de training drie weken plat ligt. Doordat de mass gainers gewend zijn veel te eten, kan het lastig zijn om de hoeveelheden drastisch omlaag te schroeven.

Compensatie

Met andere woorden, drie weken niet trainen kan eigenlijk niet. Je lichaam is er gewoon aan gewend. Niet alleen de inspanning maar vooral ook de ontspanning zul je al snel gaan missen. Je valt minder makkelijk in slaap en slaapt minder diep. En dat is weer negatief voor de aanmaak van groeihormoon. Maar moet je nu ineens massaal de hardloopschoenen aantrekken? De sportschoenen fabrikant zat blij zijn, maar hardlopen is niet voor iedereen geschikt. Vooral wanneer je overgewicht hebt, is een rondje rennen aardig belastend voor je gewrichten.

Elk nadeel heeft zijn voordeel

Blijven trainen dus, ook al is de sportschool dicht. Ga gewichtheffen met je vriendin of doe zware boodschappen voor de hele straat. Help de hamsteraars hun overvolle karretjes naar huis te duwen en ga thuis klussen. Lekker handwerk, zagen en timmeren is echt zwaar en dus een prima work out. Ook gewoon stofzuigen of dweilen is inspannend, je verbrand al gauw 400 calorieën.

Let op wat je eet én wat je verbrandt

Ga je niet naar de sportschool dan scheelt dat algauw 400-600 calorieën voor een uurtje. Blijf je de rest van de dag ook nog binnen op de bank hangen dan verbrand je op zo’n quarantaine dag al gauw 800-1000 minder dan normaal. Pas je je voeding niet aan dan ben je na 3 weken 2,4- 3 kilo zwaarder.
Ook degene die alsnog afvallen zijn gewaarschuwd: het gaat zeker te weten ten koste van je spiermassa. En dus van je kracht. Niet zo erg als je een jonge God bent, wel wanneer je richting 60 gaat:(.