Stijfheid, zwakke enkels en broze botten, smoesjes of niet?

02/07/2020

“Stijfheid” is een veel voorkomende klacht. Tenminste wanneer het gaat over alle andere spieren dan die ene:). Net als zwakke enkels, broze botten of een zwakke rug, zijn stijve spieren en gewrichten geen dingen waarmee je “moet leren leven”, maar vervelende kwaaltjes die je eenvoudig zelf kunt corrigeren. Het gaat uiteraard niet over mensen die door vergevorderde reuma of artrose hun gewrichten niet meer kunnen gebruiken, of aan de ziekte ‘osteogenesis imperfecta” (os de verre in het Frans: botten van glas) leiden of in een stadium van ver gevorderde osteoporose (botontkalking) verkeren, hoewel reuma net als osteoporose op zich vaak niet onvermijdelijk is, maar hierover later meer. Stijfheid is wel de bekendste klacht en kan tal van oorzaken hebben, maar is altijd te verbeteren en zelfs te verhelpen.

Stijfheid komt met de jaren, maar niet door de jaren

In dit artikel willen we aangeven dat je stijfheid en broze botten niet als een ouderdomskwaal hoeft te accepteren, net zo min als dat je je hoeft te laten weerhouden van schaatsen vanwege zwakke enkels of zwakke rug. Vaak gaan namelijk dergelijke diagnoses een heel eigen leven leiden en weerhouden ze mensen om een normaal, gezond en dus sportief leven te leiden. In plaats van de kwaal aan te pakken wordt het een bron van “nee” zeggen tegen uitdagende activiteiten. Soms ook gewoon een lekker smoesje om niet mee te hoeven doen. En wanneer je minder beweegt word je vanzelf stijver in je gewrichten en je spieren minder soepel.

Zwakke rug en stijfheid gaan hand in hand

De “zwakke rug” speelt vaak ineens op, wanneer mensen gevraagd worden om te helpen met verhuizen. “Nee sorry hoor, ik mag niet tillen, heb een zwakke rug”. Zelfs jonge kerels, die hun hand niet omdraaien voor 120 kilo deadlift, pretenderen vaak een zwakke rug te hebben.  Het gaat dan meestal pijn in de onderrug, het stukje rug dat ongeveer de meeste problemen oplevert in rugpijnland. En dat is niet vreemd, want tillen is een techniek, die zelfs de meeste sporters niet echt beheersen. Tillen doe je namelijk NIET met je rug, maar met je benen. “Vanuit je knieën”. Maar daar is wel een zekere souplesse voor nodig. Overigens komt (lage) rugpijn niet door te zwakke rugspieren, maar door te zwakke buikspieren. Kijk maar eens op deze video:  https://youtu.be/IgN0Cj-3nTQ.

Stijfheid bevordert broze botten en pijnlijke gewrichten

“Broze botten” daarentegen hoor je vaker bij oudere mensen, maar alweer als excuus om geen sportieve activiteiten te ondernemen. Men is bang te vallen en iets te breken en dus blijft men liever thuis. Als er iets funester is voor je botten, dan is het om ze niet te belasten, want daar zijn ze namelijk voor gemaakt. Nu hoeven je botjes dat niet alleen te doen, maar worden daarbij ondersteunt door je spieren. Je skelet biedt stevigheid en structuur, en de spieren en pezen zorgen ervoor dat je de botten ook nog doelmatig kunt bewegen. Een kopje koffie drinken bijvoorbeeld zou onmogelijk zijn zonder de spieren, botten en pezen in je armen en handen. Hoe minder je beweegt, hoe stijver je spieren en hoe minder deze de klap kunnen opvangen als je een keer onderuit gaat.

Zwakke enkels, stijfheid en overgewicht, een vicieuze cirkel

Normaal zijn spieren en skelet best in evenwicht. Maar omdat we steeds minder bewegen en steeds meer eten, worden we zwaarder. Om je te verplaatsen, moeten je spieren meer arbeid verrichten en word je eerder moe. De moeders onder ons herkennen het vast wel, dat gevoel dat alles moeite kost, omdat je in rap tempo steeds zwaarder werd. Je staat er niet bij stil, maar 2,5 kilo overgewicht betekent al dat je de hele dag met een flinke zak aardappels rondzeult. Heb je al zwakke enkels dan is elke kilo extra er eentje teveel. Overgewicht belemmert je ook daadwerkelijk om oefeningen goed uit te voeren: die buik zit gewoon in de weg!

Bewegen tegen stijfheid en pijnlijke gewrichten

Het gekke is dat mensen dan maar helemaal niets meer doen en dat is de start van de bekende vicieuze cirkel. Het kwaaltje verandert in een stempel en vooral in de beperkende overtuiging dat je iets niet kunt. Steeds minder bewegen, steeds zwaarder worden. Maar wanneer je spieren niet gebruikt, verdwijnen ze. “Use it or lose it” moet vast en zeker over je spieren gaan. Spieren kun je trainen en zorgen ervoor dat alles veel makkelijker gaat. Van een pannetje aardappels op het vuur zetten tot een kruiwagen duwen. Ouder worden betekent niet dat je zwakker wordt. Maar je moet er wel meer voordoen, om sterk te blijven.

Stijfheid door artrose

Artrose is niets anders dan gewrichtsslijtage en iedereen die ouder wordt krijgt er in meer of mindere mate last van. Door het verdwijnen van kraakbeen gaan de boten over elkaar schuren en dat veroorzaakt ontsteking en pijn. Kraakbeen hoeft niet te verdwijnen, omdat het zichzelf kan vernieuwen. Alleen bij een verkeerde houding, scheefstand van knieën, heupen rug of enkels of verkeerde belasting (sjouwen aan één kant), gaat het kraakbeen op een bepaalde plek eerder slijten. Wanneer de stand van de botten gecorrigeerd wordt door sporten of 4T fysio behandeling en gerichte versterkende oefeningen, kunnen ook mensen die last hebben van artrose normaal blijven bewegen, zelfs zonder pijnstillers.

Overgang, osteoporose, stress en stijfheid

Vaak roept alleen al de overgang voldoende stress op om letterlijk te verstijven. Niet alleen krijg je een paar kilo gratis erbij, ook word je lontje korter, krijg je last van pijnlijke gewrichten en opvliegers en ruik je heel anders. Komt daar ook nog osteoporose bij dan zijn de rapen gaar. Botontkalking is een vervelende kwaal en veel onderzocht. Het komt vooral bij vrouwen voor, is hormonaal en overgangs gerelateerd. Maar ook sterk verbonden met je voeding. Alcohol gebruik zorgt ervoor dat je lichaam calcium minder efficiënt opneemt dus pas hiermee op. Calcium dat eignelijk je botten moet versterken komt dan terecht op plaatsen waar het niet hoort: nierstenen, verkalking van pezen en gewrichtskapsels.

Gebrek aan vit D onderschat

Het goede nieuws is dat vit. D ervoor zorgt dat je botten de calcium wel goed kan opnemen. Ook helpt vit. D tegen depressie en zwaarmoedigheid. Niet alleen kinderen hebben dus baat bij vitamine D. Boven de 55 neemt de behoefte toe, vooral wanneer je weinig buiten komt. Lekker naar buiten, ga sporten en blijf fit. Gegarandeerd dat je minder last zult hebben van je gewrichten, je weer plezier krijgt in bewegen en de kilo’s verdwijnen.

Tips die stijfheid en gewrichtspijn helpen voorkomen

Zoals je ziet hangen overgewicht, weinig bewegen kwaaltjes als stijfheid, zwakke enkels en broze botten nauw met elkaar samen. Het goede nieuws is dat regelmatig bewegen helpt om je spieren te versterken, je gewrichten beter gesmeerd te houden en je evenwicht te bevorderen. Supplementen kunnen daarbij een belangrijke ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld eiwitrijke shakes voor het versterken van de spieropbouw en speciaal samengestelde supplementen die ervoor zorgen dat je botten, gewrichten en bindweefsel in optimale conditie blijven, ook als je ouder wordt. Omega 3 wordt wel aanbevolen als ontstekingsremmer.

  • Time4test bevat hoge dosering vit D en ook nog eens allerlei ander belangrijke ingrediënten om je spieren in optimale conditie te houden en te versterken. Het lijkt een supplement voor mannen, omdat het de testosteron aanmaak stimuleert. Maar ook vrouwen hebben testosteron nodig, om spieren op te bouwen. Verder is het voor spieropbouw belangrijk dat de voeding voldoende goede eiwitten en daarmee aminozuren bevat. Je lichaam maakt de meest aminozuren zelf, en degene die je lichaam niet kan maken moeten zeker in je voeding zitten.
  • Time4JointProtection is een uitgebalanceerde formule ter ondersteuning van gewrichten en botaanmaak. Het bevat naast het alom bekende Glucosamine en chondrotine o.a. curcuma, wat ontstekingsremmend is en gember, waarvan steeds meer positieve effecten bekend worden. Gember is in de Ayurvedische leer “verwarmend” en helpt bij allerlei ontstekingen en het lijkt er steeds meer op dat het ook preventief werkt.

Kies voor gemak en zekerheid en drink dagelijks een goede eiwitshake, aangevuld met een passend supplement en zorg ervoor dat stijfheid, zwakke enkels, broze botten en een zwakke rug, nooit als een smoesje uit jouw mond hoeven te komen!