TIME 4 FAT LOSS SERIES -Deel 1 – Waarom worden we dikker?

02/04/2019

Time 4 Fat Loss series

Deel 1 – Waarom worden we dikker?

Het korte antwoord is energieonbalans. Als de energie of calorieën uit het voedsel en de drank die we consumeren gelijk is aan de energie die we verbruiken, blijven onze lichaamsvetvoorraden ongewijzigd, wat een staat van ‘energiebalans’ wordt genoemd. Wanneer onze energie-inname echter groter is dan ons energieverbruik, creëert dit een energie-onbalans waarin de overtollige energie als vet wordt opgeslagen. Slechts één pond lichaamsvet bevat ongeveer 3.500 kilocalorieën ongebruikte energie, wat voldoende is om een ​​persoon van 100 kg van 35 km te voorzien!

Interessant is dat de meeste mensen met overgewicht niet veel eten, maar een overmatige energie-inname van slechts 70kcal per dag, wat overeenkomt met een enkel koekje, kan resulteren in een gewichtstoename van 5 steen (32kg) gedurende een periode van 10 jaar. Om dit in perspectief te plaatsen, na verloop van tijd kan deze kleine onbalans een slanke 25-jarige in een zwaarlijvige 35-jarige veranderen.

Hoewel energie-onbalans algemeen wordt erkend als de fundamentele oorzaak van een toename van lichaamsvet, kunnen verschillende factoren ons vermogen om een ​​staat van energiebalans te handhaven verstoren.

Hier wordt een uitleg gegeven van enkele van de meest voorkomende:

Hoe onze genen ons dikker kunnen maken

Obesitas-gerelateerde genen kunnen van invloed zijn op hoe we voedsel metaboliseren en / of vet opslaan. Andere genen kunnen de eetlust beheersen, waardoor we minder goed kunnen voelen wanneer we vol zijn. Hoewel sommigen ons meer kunnen laten reageren op de smaak, geur of het zicht van voedsel, of misschien ons smaakgevoel beïnvloeden, ons voorkeuren geven voor vetrijk voedsel of ons afhouden van gezond voedsel. Bepaalde genen maken ons misschien zelfs minder geneigd om aan lichamelijke activiteit deel te nemen.

Onze genen kunnen ook ons ​​gedrag beïnvloeden, waardoor we geneigd zijn tot levensstijl keuzes die ons risico op gewichtstoename vergroten: mensen met variaties in bepaalde ‘obesitas genen’ eten bijvoorbeeld meer maaltijden en snacks, consumeren meer calorieën per dag en kiezen vaak dezelfde soorten vetrijke, suiker rijke voedingsmiddelen.

Hoeveel wordt ons lichaamsvet bepaald door onze genen?

Het is moeilijk om precies aan te geven hoeveel onze lichaamsvetniveaus worden beïnvloed door onze genetica vanwege de interactie van onze genen, levensstijl en omgeving. Traditioneel werd aangenomen dat ongeveer 25% van de variatie tussen mensen in lichaamsvetniveaus wordt bepaald door genetische factoren, waarbij omgevingsfactoren 30% uitmaken.

Recenter onderzoek suggereert dat tot 80% van het risico op obesitas te wijten is aan genetische factoren. Het risico dat een peuter met overgewicht zwaarlijvig wordt, is bijvoorbeeld laag als beide ouders een normaal gewicht hebben. Als een kind jonger dan 10 jaar één zwaarlijvige ouder heeft of beide, ongeacht hun huidige gewicht, heeft het kind echter meer dan het dubbele risico om een ​​zwaarlijvige volwassene te worden. Het is belangrijk om bewust te zijn dat dit niet betekent dat omgevingsfactoren zoals een slecht dieet en een zittende levensstijl niet de oorzaak zijn van gewichtstoename. De zwaarlijvigheid van een persoon, of zelfs van een hele familie, kan het gevolg zijn van levensstijl in plaats van een genetische aanleg voor het verkrijgen van vet.

Het goede nieuws

Het goede nieuws is dat zelfs als onze genen ons vatbaar maken voor het verkrijgen van vet, we het risico hierop kunnen verminderen door onze eetpatronen te veranderen en andere gezonde levensstijlgewoonten aan te nemen, zoals regelmatige lichamelijke activiteit. Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat mensen die een bepaald obesitasbevorderend gen droegen, een 23% hoger risico op obesitas hadden dan degenen die dat niet deden. Fysiek actieve volwassenen die het obesitasbevorderende gen droegen, hadden echter een 30% lager risico op obesitas dan inactieve volwassenen die het gen droegen. Aan de andere kant kunnen zelfs mensen zonder genetische aanleg zwaarlijvig worden door slechte levensstijlkeuzes. Dus hoewel onze genen kunnen bepalen op wie waarschijnlijk gewicht zal worden geplaatst, zal levensstijl bepalen hoeveel.

Milieu invloeden

Hoewel onze genen de afgelopen decennia stabiel zijn gebleven, is onze omgeving aanzienlijk veranderd, wat invloed heeft op wat we eten en hoe actief we zijn.

Ons milieu heeft in toenemende mate de consumptie van energierijk voedsel gestimuleerd. Het Bureau voor Nationale Statistieken (ONS) rapporteerde een toename van 34% van het aantal afhaalrestaurants in het VK in slechts 8 jaar, ondanks de push van de overheid tegen obesitas. Tegelijkertijd heeft de toenemende afhankelijkheid van technologie ons niveau van fysieke activiteit verlaagd. De bevolking is nu ongeveer 20% minder actief dan in de jaren zestig. Onderzoek heeft aangetoond dat bijna een kwart van de volwassenen fysiek inactief is (minder dan 30 minuten fysieke activiteit in een week). Als de huidige trends doorzetten, zal dit cijfer stijgen tot 35% in 2030.

Minder handmatige bezigheden, arbeidsbesparende apparaten zoals roltrappen, liften, gemotoriseerd transport en inactieve vrijetijdsactiviteiten zoals computerspelletjes en media-apparaten hebben allemaal geleid tot een vermindering van fysieke activiteitsniveaus. Het gevolg van deze veranderingen in het milieu is dat het voor mensen nu gemakkelijker is om te veel te eten en moeilijker om fysiek actief te zijn.

Gezien het feit dat veel van de bevolking nu leeft in een omgeving die obesitas produceert, d.w.z. een omgeving die stressvol en zittend is, en met gemakkelijke toegang tot relatief goedkoop, calorierijk voedsel, is het geen verrassing dat we dikker worden.

Hormoonproblemen

Hormonen zijn chemische boodschappers die talloze processen in het lichaam reguleren. Abnormale niveaus van bepaalde hormonen of een verstoring van het vermogen van het lichaam om deze te controleren en erop te reageren, kunnen op een aantal manieren een toename van lichaamsvet veroorzaken:

De onderproductie van het hormoon thyroxine kan bijvoorbeeld de ruststofwisseling van een persoon (de hoeveelheid energie die het lichaam in rust uitgeeft) met wel 30-50% verlagen. Dit betekent dat als een persoon normaal 1500 kcal per dag in rust uitgeeft, een verlaging van thyroxinegehalte dit zou kunnen verminderen tot 1000 tot 750 kcal per dag, wat, als ze dezelfde hoeveelheid blijven eten en hun energieverbruik niet verhogen, leiden tot gewichtstoename

Het syndroom van Cushing is een zeldzame aandoening die ongeveer 1 op de 50.000 mensen treft. Het wordt veroorzaakt door hoge niveaus van het steroïde hormoon cortisol, die zich kunnen ontwikkelen als een bijwerking van langdurige behandeling met steroïden of als gevolg van de overproductie van cortisol door de bijnieren. Dit leidt tot een toename van lichaamsvet, met name op het gezicht, de bovenrug en de buik.

Polycysteus ovarium syndroom (PCOS) is een veel voorkomende aandoening die het functioneren van de eierstokken van een vrouw beïnvloedt. Er wordt gedacht dat het hormoongerelateerd is, met te veel insuline en testosteron. Vrouwen met PCOS krijgen meestal vet op de buik, wat een toename van de insulineproductie veroorzaakt, wat op zijn beurt kan leiden tot verdere gewichtstoename.

Een verscheidenheid aan andere hormonen kan ook onze lichaamsvetniveaus beïnvloeden, zoals insuline en geslacht en groeihormonen. Deze beïnvloeden onze eetlust, metabolisme en lichaamsvetverdeling. Het lijkt erop dat sommige mensen met obesitas de neiging hebben om niveaus van deze hormonen te hebben of dat hun lichaam erop reageert op een manier die de ophoping van lichaamsvet aanmoedigt.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat aandoeningen zoals deze relatief zeldzaam zijn, waarbij ongeveer slechts één geval van obesitas op elke 1000 wordt veroorzaakt door een dergelijk hormonaal probleem.

Leptine en ghreline

In de afgelopen jaren zijn we begonnen meer inzicht te krijgen in de rol van de hormonen leptine en ghreline bij de ontwikkeling van obesitas. Leptine is een hormoon dat wordt afgescheiden door vetcellen en helpt onze eetlust te verminderen nadat we hebben gegeten en het energieverbruik te bevorderen.

Ghrelin is het hongerhormoon. Het wordt door de maag geproduceerd om een ​​bericht te sturen dat we moeten eten. Een onbalans in deze hormonen kan ertoe leiden dat een persoon in gewicht toeneemt. Lage leptineniveaus zijn bijvoorbeeld aangetoond als een voorloper van obesitas. Sommige zwaarlijvige mensen hebben eigenlijk een hoog niveau van leptine, maar hun lichaam is minder gevoelig voor de effecten ervan, wat resulteert in een overmatige voedselinname die leidt tot een toename van lichaamsvet.

Psychische problemen

Hoewel ze misschien niet meteen duidelijk zijn, kunnen psychische problemen, zoals stress, angst en een depressieve stemming, allemaal van invloed zijn op ons lichaamsvetniveau. Veel mensen eten om negatieve gevoelens zoals depressie, angst of woede te verlichten, wat wordt aangeduid als ‘troosteten’ of ‘emotioneel eten’. Een vergelijkbare aandoening is ‘stress eten’, wat specifiek verwijst naar eten dat wordt veroorzaakt door stress.

Stress kan op verschillende manieren leiden tot gewichtstoename. Waaronder

Verlangen naar voedsel
Slechte besluitvorming
Verlies van slaap
Veranderingen in eten
Overmatig alcoholgebruik
Drugsgebruik.
Veel zwaarlijvige mensen hebben een voortdurende cyclus van stemmingsstoornissen, te veel eten en gewichtstoename. Wanneer ze zich gestrest en ongelukkig voelen, wenden ze zich tot voedsel als een coping-mechanisme, dat hoewel ze tijdelijk hun humeur kunnen verbeteren, de gewichtstoename die daaruit voortvloeit, verdere depressie en angst kan veroorzaken. Dit kan de cyclus opnieuw activeren, wat leidt tot een continu eetpatroon om met emoties om te gaan.

Slechte slaap

Slaap is een essentieel, maar vaak over het hoofd gezien onderdeel van gezondheid en welzijn. Hoewel een klein aantal mensen met slechts 3 uur per nacht kan rondkomen, hebben de meeste volwassenen ongeveer 8 uur nodig. Er zijn aanwijzingen dat mensen die minder dan zeven uur per nacht slapen, vaker overgewicht hebben dan mensen die negen uur of langer slapen. De exacte reden voor dit onduidelijke, maar een theorie is dat mensen met slaapgebrek een verlaagd niveau van leptine, het verzadigingshormoon en hogere niveaus van ghreline, het hongerstimulerende hormoon, hebben.

Als we moe zijn, hebben we daarom meer kans om calorierijke snacks te consumeren om ons energieniveau gedurende de dag te handhaven en hebben we minder kans om fysieke activiteiten te ondernemen.

Conclusie

Hoewel verschillende factoren het lichaamsvetniveau van een persoon kunnen beïnvloeden, is het belangrijk om niet te vergeten dat de fundamentele oorzaak van gewichtstoename het verbruik is van een grotere hoeveelheid energie dan we verbruiken. Daarom is de oplossing om een ​​negatieve energiebalans te creëren, d.w.z. meer energie te verbruiken dan we verbruiken. Als onze energie-inname uit eten en drinken minder is dan de energie die we door lichamelijke activiteit verbruiken, zal ons lichaam zijn eigen vetvoorraden aanwenden voor brandstof. We zullen later in deze serie de meest efficiënte en effectieve manieren bekijken om dit te doen