TIME 4 SERIE VOOR VETVERLIES – DEEL 13 – Wat is het meest effectieve dieet voor vetverlies?

21/05/2019

TIME 4 FAT LOSS SERIES

Deel 13: Wat is het meest effectieve dieet voor vetverlies?

Vanwege de enorme variëteit aan diëten die nu bestaan, waarvan de diepgaande discussie buiten het bestek van dit artikel valt, lijkt er geen eenvoudig antwoord te zijn. De resultaten van twee onderzoeken waarin verschillende soorten voeding werden vergeleken, zouden echter moeten helpen om dingen duidelijker te maken.

Studie 1

De eerste studie van Truby et al, vergeleek de effecten van een aantal commerciële gewichtsverliesprogramma’s. Deze omvatten het Slim-Fast Plan (een maaltijdvervangende aanpak), het Weight Watchers Pure Points-programma (een energiegecontroleerd dieet met wekelijkse groepsbijeenkomsten), de nieuwe dieetrevolutie van Dr. Atkins (een koolhydraatarm eetplan) en Rosemary Conley’s ‘Eat Yourself Slim’ “Dieet- en fitnessplan (een vetarm dieet gecombineerd met een wekelijkse groepsoefening). De proefpersonen werden toegewezen om een ​​van de vier diëten of de controlegroep gedurende een periode van 8 weken te volgen, omdat deze beginfase de tijd is waarop mensen zich waarschijnlijk aan een dieet houden en wanneer de meeste gewichtsveranderingen aantoonbaar zijn.

Resultaten

Aan het einde van de proefperiode van 8 weken hadden alle groepen een zekere mate van gewichtsverlies bereikt met een gemiddelde van 5,2 kg in de Atkins-groep, 4,7 kg in de Weight Watchers-groep, 3,7 kg met Slim Fast, 4,0 kg met Rosemary Conley en 0,4 kg aan bedieningselementen.

Hoewel alle dieetgroepen aanzienlijk gewichtsverlies hadden in vergelijking met de controlegroep, was er geen significant verschil in gewichtsverlies tussen de groepen.

Vergeet niet dat energiebeperking essentieel is voor vetverlies. Met dit in het achterhoofd gaf het Atkins-dieet in het algemeen een vermindering van 30% van de totale dagelijkse energie-inname, Weight Watchers een vermindering van 38% en het Slim Fast en Rosemary Conley-dieet een vermindering van 37%.

Hoewel de auteurs concludeerden dat er geen significant verschil was in gewichtsverlies tussen de groepen, verloor de Atkins-groep het meeste gewicht in absolute termen. Betekent dit dat een dieet met weinig koolhydraten en veel eiwitten het meest effectief is voor vetverlies?