Weerstand verhogen (Ai Corona deel 2)

13/03/2020

Weerstand verhogen

Heb je de schrik te pakken en ben je naar supermarkt en drogist gerend om in te slaan? Weet dan dat mondkapjes niet werken, vitamine C best aardig is, maar dat wie nu geen weerstand heeft, dat ook niet even in een dag kan goed maken. Een goede weerstand bouw je alleen op door gezond te leven. Regelmatig sporten, goed rusten, weinig stress en goed eten zijn de belangrijkste bouwstenen voor een goede weerstand. Nu ben jij vast al overtuigd zijn van het belang van sporten, maar hoe zit het met die goede voeding?

Meer weerstand: Vitamines die werken

Alom bekend is dat vit C je weerstand verhoogt. Braaf eet je je sinaasappeltje, maar beter is een paprika of een paar eetlepels zuurkool. Toch is dat niet genoeg. Ook vit. D speelt een belangrijke rol bij een goede weerstand. En laat je die nu juist in de winter doordat je weinig buiten komt veel minder aanmaken! Ff een harinkje happen is nou net één van die dingen waar je net ff minder zin in hebt als het al weken regent. Gelukkig staat er op de meeste sportscholen wel  een zonnebank en sla je alweer twee vliegen in één klap.

Groente en fruit

Verse groente worden vooral aangeprezen vanwege het hoge gehalte aan vitamine C. Verder is het een bron van talrijke mineralen en een beetje eiwit. Kom je niet aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente (250 gram), dan kun je een supplement overwegen als Time 4 Greens.

Weerstand verhogend: Eiwitten voor groei en herstel

Om de stofwisseling optimaal te laten verlopen heb je zowel eiwitten, vet als koolhydraten nodig. Vet en koolhydraten zijn de energiebron van je lichaam, eiwitten de bouwstenen. Eiwitten zijn letterlijk het DNA van je lijf, het zit in elke cel. Een normaal mens heeft 0,8 gram /kilo lichaamsgewicht nodig.

Verhoogde Eiwitbehoefte

  • Veggies: Eet je geen vlees of zuivel, dan heb je meer eiwit nodig: 1 gram/ kilogram lichaamsgewicht. Dit omdat de eiwitten uit groente, granen en bonen minder essentiële aminozuren bevatten en je er dus meer van moet binnenkrijgen (zo moet je granen en bonen combineren om volwaardige eiwitten binnen te krijgen).
  • Sporters hebben 1,5 ( duursport) tot wel 2,5 gram nodig (krachtsport). Vooral bedoeld voor spieronderhoud, -groei en -herstel na de training
  • Jongeren en zwangeren (vanwege de groei) 1,5/kg
  • Ouderen (1,5/ kg om spierafbraak te compenseren en om ziektes de baas te blijven) hebben eveneens meer eiwit nodig om gezond te blijven.

Eiwitsupplementen

Wie niet genoeg eiwit denkt binnen te krijgen kan een eiwitrijke shake toevoegen aan zijn of haar dieet. Is nog eens lekker ook en helemaal top voor je weerstand. Want alleen als je je fit voelt heb je zin om nog een extra rondje te doen. Al is het maar met de hond naar buiten.

Water drinken om afvalstoffen kwijt te raken

Dat je veel moet drinken is waarschijnlijk wel bekend. Niet alleen omdat je tijdens het sporten veel vocht verliest, maar ook omdat je meer plast wanneer je meer eiwitten gebruikt. Water verzorgt en reinigt je lichaam: het transporteert voeding en energie naar je spieren en voert afvalstoffen af.

Energie en brandstof

Afhankelijk van je dagelijkse inspanningen en dus ook de soort sport en de intensiteit zorg je voor extra energie (ofwel calorieën) in de vorm van koolhydraten (duursport) en bouwstenen (krachtsport).  Na afloop van een uurtje spinnen, body pump, kickboxen, gewichtheffen of andere workout kunnen je spieren wel aanvulling gebruiken. Een mix van koolhydraten en eiwitten zorgen voor een snel herstel. Recovery bevat ook nog eens vitaminen en mineralen die je weerstand verhogen.

Na de training jezelf belonen mag!

Zelf vind ik dat ik na een training wel iets lekkers verdiend heb. Laat Time 4 Recovery  Choclat Caramel nou echt heel erg lekker zijn! Win-win dus. Door kwark of melk smaakt het me nog beter dan een mini magnum  dark intense (een persoonlijke guilty pleasure-want maar 150 calorieën, alleen noempa eiwitten en veeeeel vet en veeeel suiker). Ook de Raspberry Ripple Ice (alleen die naam al en dat plaatje op de pot doet me het water in de mond lopen) is aan te bevelen. Maar dan als het weer wat warmer is. Want de frisse “frambozen schaafijs” smaak past toch echt beter bij de zomer.