Wat zijn BCAA (vertakte-keten aminozuren)?

17/09/2019

Misschien vraag je je wel eens af, waar staat BCAA voor en wat zijn BCAA eigenlijk? Als je regelmatig sport zul je BCAA vast wel eens zijn tegengekomen naast de eiwitshakes en pre work-out producten, of heb je gehoord dat anderen het gebruiken. Wat zijn BCCA en heb je BCAA eigenlijk nodig als supplement, daar gaat deze blog over.

BCAA is een groepje essentiële aminozuren

Aminozuren zijn de ‘bouwstenen’ die samen de eiwitten vormen die het lichaam nodig heeft voor veel belangrijke functies, waaronder spiergroei en -herstel en energieproductie. Er zijn 20 aminozuren die naar schatting 2 miljoen verschillende soorten eiwitten in het menselijk lichaam vormen. Van deze 20 worden er 9 ‘essentieel’ genoemd omdat ze niet door het lichaam kunnen worden geproduceerd en dus uit voedingsbronnen moeten worden gehaald.Vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivel, bonen, noten, zaden zijn belangrijke bronnen van BCAA.  Eet je voldoende en gevarieerd, dan krijg je doorgaans voldoende eiwit en daarmee BCAA binnen. Maar soms krijg je er niet genoeg van binnen. Ofwel omdat je te weinig eet, ofwel omdat je teveel verbruikt (denk aan kracht- en duursport). Ook tijdens ziekte en bij eenzijdige voeding of streng dieet kun je te weinig BCAA krijgen.

Wat merk je als onvoldoende BCAA binnen krijgt?

Mogelijk ondervind je gebreksverschijnselen die duiden op een tekort aan BCAA. Eet je voldoende en beweeg je genoeg, dan is het natuurlijk raadzaam om eerst je arts te raadplegen. Maar anders kan het aanpassen van je voeding en de inname van BCAA helpen met wegnemen van deze problemen:

  • Afname spiermassa en spierkracht,
  • gebrek aan energie en uithoudingsvermogen,
  • verwarring,
  • depressie,
  • verstoorde glucose-, vet- en eiwitstofwisseling.

Wat zit er in BCAA?

BCAA is een groepje van drie vertakte keten aminozuren. Het gaat om de drie essentiële aminozuren leucine, isoleucine en valine, die heel voorkomen in je lichaam. Ze omvatten ongeveer een derde van de totalen eiwitten in de skeletspieren en 40% van de totale aminozuren in ons lichaam. Ze worden vaak als groep benoemd omdat ze allemaal een vertakte moleculaire structuur hebben en veel vergelijkbare functies uitvoeren:

  • Leucine is belangrijk voor eiwitsynthese en vele andere functies.  Leucine zorgt bijvoorbeeld ook voor de regulering van de bloedsuikerspiegel, regelt groei en herstel van spier- en botweefsel, stimuleert groeihormoonproductie en bevordert wondgenezing. Het voorkomt ook afbraak van spiereiwitten na een trauma of ernstige stress. Het is bovendien ook leucine dat het signaal aan de spieren geeft om van een katabole toestand, waarin spierweefsel wordt afgebroken, over te schakelen naar een anabole toestand, waarin het begint te herbouwen. Hoe sneller je lichaam dit signaal ontvangt na de training, hoe sneller het overschakelt van spierafbraak naar opbouw en reparatie om een ​​volledig en snel herstel te garanderen.
  • Isoleucine is geconcentreerd in spierweefsels en heeft een reeks vergelijkbare functies als leucine, waaronder het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Ook regelt het de energieniveaus en ondersteunt het wondgenezing. Verder stimuleert Isoleucine de immuunfunctie, bevordert het de aanmaak en uitscheiding van verschillende hormonen en speelt het een regulerende rol bij de productie van hemoglobine. Het kan ook helpen om de afbraak van spieren tijdens het sporten te voorkomen en zo het herstel te verbeteren.
  • Valine speelt een rol bij spiergroei, weefselherstel en energieproductie. Het handhaaft ook mentale kracht, spiercoördinatie en emotionele kalmte.

Wat zijn de voordelen van BCAA supplementen?

Het gebruik van BCAA-suppletie wordt ondersteund door tal van wetenschappelijke studies. Deze tonen een  grote verscheidenheid aan prestatievoordelen. Een aantal van deze voordelen zijn:

  • Toename van spiermassa en spierkracht
  • Vermindering vermoeidheid tijdens inspanning
  • Minder spierpijn na afloop
  • Beter herstel
  • Voorkomt gewichtstoename en zorgt voor vetverlies

Voor wie is Time 4 BCAA geschikt?

Time 4 BCAA is een hoge sterkte 2: 2: 1 verhouding van L-Leucin, L-Isoleucin en L-Valine, die snel door het lichaam kan worden opgenomen. Dit is essentieel voor optimaal herstel en spiergroei, vooral wanneer het direct voor en na de training wordt ingenomen.