Wat is Creatine?

17/09/2019

Wat is creatine?

Creatine is een stof die van nature in het lichaam wordt geproduceerd. Ongeveer 5% hiervan zit in de hersenen, nieren en lever. De resterende 95% (120-140 g) wordt opgeslagen in de spieren, waar het een energierijke molecule vormt die bekend staat als fosfocreatine. Wanneer fosfocreatine wordt afgebroken, dan komt ATP (Adenosine trifosfaat) vrij. ATP produceert energie om de spieren van brandstof te voorzien tijdens zwaar tillen en intensieve oefeningen. ATP raakt snel uitgeput tijdens inspannende activiteit. Daarom helpt het gebruik van een creatinesupplement om onze voorraden fosfocreatine te vergroten, zodat het lichaam meer ATP kan produceren. Hierdoor worden spieren minder snel vermoeid en kun je prestaties beter volhouden tijdens intensieve training.

Atleten en bodybuilders gebruiken al jaren creatinesupplementen om de prestaties te verbeteren.

Wat zijn de voordelen van creatine suppletie?

Het gebruik van Creatine-suppletie wordt ondersteund door tal van wetenschappelijke studies die de grote verscheidenheid aan prestaties en gezondheidsvoordelen aantonen die het kan bieden. We sommen hierna een aantal van deze voordelen op:

Vergroten van spiervolume en kracht
Verbetering van spierprestaties (piekvermogen) tijdens weerstandstraining met hoge intensiteit
Afnemende niveaus van myostatine, een molecuul dat verantwoordelijk is voor het remmen van spiergroei
Het watergehalte van spieren verhogen (volumisatie) waardoor de spiergrootte snel kan toenemen
Toenemende niveaus van het anabole hormoon IG 
De prestaties van een enkele en repetitieve sprint verbeteren
Vermoeidheid verminderen
Synthese van glycogeen verbeteren
Anaërobe drempel verhogen
Werkcapaciteit vergroten
Herstel verbeteren
Trainingstolerantie verhogen
Mogelijk verbetering van de aerobe capaciteit via grotere shuttling van ATP uit Mitochondria
Verbetering van de controle van de bloedsuikerspiegel
Hersenfunctie verbeteren
Bescherming bieden voor de hersenen en het ruggenmerg
Voorkomen van het verlies van spiermassa, kracht en botten bij oudere personen
Verbetering van de behandeling van bepaalde neurologische aandoeningen

Wetenschappelijk bewijs voor creatine

De positie van de International Society of Sports Nutrition stelt dat Creatine het meest effectieve ergonomische voedingssupplement is dat momenteel beschikbaar is voor sporters in termen van toenemende intensieve trainingscapaciteit en vetvrije massa tijdens de training. Het is een van ‘s werelds meest geteste supplementen en heeft een uitstekend veiligheidsprofiel. Het is niet alleen veilig, maar er is gemeld dat het een aantal therapeutische voordelen heeft voor gezonde en zieke populaties, variërend van baby’s tot ouderen.

Creatine voor vegans

Opmerking: als u veganist of vegetariër bent, zult u waarschijnlijk nog meer voordeel halen uit creatinesuppletie. Aangezien de rijkste natuurlijke bronnen van creatine vlees, vis en gevogelte zijn, kun je met een plantaardig dieet misschien niet genoeg creatine binnen krijgen. Een aanvulling met creatine is dan aan te bevelen.

Waarom Time 4 Creatine gebruiken?

Time 4 Creatine 600g is 100% pure premium kwaliteit creatinemonohydraat.

Het is niet gearomatiseerd en kan dus worden gemengd met Time 4 Pre-Workout, Recovery of Whey Protein.

Opmerking: niet alle creatine op de markt is van optimale kwaliteit. Dit kan niet alleen de effectiviteit verminderen, maar kan ook een gezondheidsrisico vormen. Daarom adviseren we het product alleen te kopen van een gerenommeerde leverancier die een specificatieblad kan verstrekken met de volgende informatie:

Assay (moet minimaal 95% creatine zijn)
Het uiterlijk moet een witte tot bleke crème zijn
Vochtgehalte moet kleiner zijn dan of gelijk zijn aan 12,5%
Het residu bij ontsteking moet kleiner zijn dan of gelijk zijn aan 1%
Moet negatief zijn voor E.Coli, Salmonella en Staphylococcus aureus
Gisten en schimmels moeten minder zijn dan 50 gram
Lood en kwik moeten minder zijn dan 10 ppm
Arseen moet minder zijn dan 3 ppm
Dicyaandiamide moet minder zijn dan 30 ppm