L-Glutamine, belangrijk voor kracht- en duursporter

17/09/2019

Wat is L-Glutamine?

L-Glutamine is het meest voorkomende aminozuur in het menselijk lichaam. Daarom is het belangrijk ervoor dat zorgen dat je glutaminespiegels op peil blijven. Vooral kracht- en duursporters lopen risico op een tekort. Dit komt omdat het lichaam deze stof wel kan aanmaken, maar er ook ontzettend veel van verbruikt bij een intensieve training, maar ook bij ziekte en herstel. Het speelt dan ook een belangrijke rol voor je weerstand tegen infecties.

Waar vind ik dit aminozuur?

Glutamine bevindt zich voor ongeveer 60 procent in onze skeletspieren. L-Glutamine speelt een belangrijke rol bij de eiwitsynthese, de functie van het immuunsysteem en een gezonde darmflora. Spierweefsel is een belangrijke plaats van glutamine productie, waar het de anabole voorloper vormt voor spiergroei. Het is echter een ‘voorwaardelijk essentieel aminozuur’. Dit betekent dat onder bepaalde omstandigheden het lichaam onvoldoende Glutamine kan aanmaken om de behoefte te dekken. Denk aan ziekte, chirurgie en periodes van intensieve training.

Wat zijn de voordelen van extra glutamine?

Er zijn verschillenden wetenschappelijke studies die laten zien dat dit belangrijke aminozuur een positieve werking heeft op onze gezondheid en prestaties. We noemen er een paar:

Toename spiermassa
Meer lift en spierkracht
Minder lichaamsvet
Meer Testosteron en hogere IGF-1 niveaus
Groeihormoon niveaus verhogen
Cortisol (stresshormoon) spiegels verlagen
Het herstel verbeteren en spierpijn verminderen na krachttraining
Herstel van de immuunfunctie en vermindering van de immuun onderdrukkende effecten van zware training
De opslag van koolhydraten verbeteren tijdens het herstel na een uitgebreide oefening
Helpen een gezonde darm te behouden
Gezondheid van de hersenen verbeteren

Heb ik dit aminozouur wel nodig?

Je lichaam maakt zelf Glutamine aan uit verschillende aminozuren. Dit gebeurt in de spieren, maar alleen wanneer je deze niet extreem belast.  Een lichte training stimuleert de aanmaak. Heb je dus een periode intensief getraind, dan kan het zijn dat je je voorraad glutamine hebt verbruikt. Je raakt vermoeid en bent overtraind, omdat je glutamine niveaus te laag zijn. Voor mensen die intensief sporten is Glutamine daarom per definitie een essentieel aminozuur. Dit kun je verhelpen met het innemen van glutamine supplementen. Je vindt dit stofje trouwens ook in vlees, zuivel, eieren, soja, bonen en tarwe.

Wat gebeurt er als ik te weinig L-Glutamine aanmaak?

Wanneer je een gebrek hebt aan glutamine, dan kan je darmwand daar onder leiden. Hierdoor wordt je vatbaar en heb je meer risico een infectie op te lopen. Ook bestaat de kans dat je last krijgt van intoleranties en allergieën. Glutamine tekort komt vaak voor bij duursporters, maar ook andere sporters die regelmatig de gym in duiken doen er goed aan extra glutamine te gebruiken.

Kan ik ook teveel gebruiken?

Er zijn geen gegevens bekend van nadelige effecten.

Zijn er ook contra-indicaties?

Die zijn niet bekend. Wel zijn er aanwijzingen dat bepaalde mensen overgevoelig kunnen zijn voor glutamine (net als mensen die niet tegen Vetsin kunnen, een toevoeging op basis van glutamaat in de chinese keuken). Ook diabetici moeten voorzichtig zijn omdat het aminozuur invloed heeft op de productie van insuline.

Het is niet gearomatiseerd en kan dus worden toegevoegd aan Time 4 Pre-Workout, Recovery of Whey Protein.