Whey Proteïne Isolaat is op dit moment erg populair vanwege het hoge gehalte aan eiwit. Het bevat de meeste eiwit (tot 80%) en de minste melksuikers (lactose) en is bovendien makkelijk opneembaar. Wel bevat het minder bioactieve stoffen, die bijvoorbeeld wel weer zitten in wei concentraat. De bio- actieve zorgen ervoor dat je lichaam de eiwtten ook goed verteren en absorberen. Koop daarom niet alleen pure wei isolaat, maar kies voor een mengsel aan eiwitten of maak het zelf. Veel eiwitshakes en eiwitproducten vermelden dat het product Wei Isolaat bevat, maar niet hoeveel. Let bij aankoop dus op of je pure wei isolaat koopt of een mengsel.

Waar komt wei proteine isolaat vandaan?

Het is een wei-eiwit dat op lage temperatuur wordt gewonnen zodat het niet-gedenatureerd is (vergelijk met een ei koken: bij hogere temperatuur stolt het eiwit en zijn de eiwitten van mindere kwaliteit dan ongekookt). Wei is het vocht dat overblijft na kaasbereiding. Wanneer de wrongel (gestolde massa) uit de melk gehaald wordt, bevat het restant, de wei, nog steedse veel eiwitten. Door dit te bewerken en te concentreren op lage temperatuur wordt Whey Isolaat verkregen. Het bevat ca 80 % pure eiwit. Het zit onder andere in Mass Gain en Time 4 Whey.

Verschil Wei Isolaat en wei concentraat

Wei isolaat is sterker bewerkt dan Wei concentraat, waardoor sommige bio-actieve verbindingen en groeifactoren verminderd zijn. Bio-active eiwitten bevorderen de spijsvertering,  je weerstand en de werking van je zenuwstelsel. Wei isolaat heeft echter juist door die bewerking een groter eiwitgehalte en minder koolhydraten, lactose en vet dan wei-concentraat. Wei isolaat wordt ook snel opgenomen door het lichaam. Omdat Wei Isolaat van betere kwaliteit is dan wie concentraat, is het ook duurder. Daarom wordt het vaak gemengd met concentraat en Hydrolisaat. In Time 4 Whey zit 74% eiwit, en bevat dus een hoog gehalte aan wei isolaat.